Creative Innovation Lab 2025

Pro koho je výzva určena?

UPOZORNĚNÍ: PŘED PODÁNÍM ŽÁDOSTI SE ŽADATELŮM DŮRAZNĚ DOPORUČUJE, ABY SI OVĚŘILI RELEVANCI A ZPŮSOBILOST SVÉ ŽÁDOSTI S PŘÍSLUŠNOU NÁRODNÍ KANCELÁŘÍ PROGRAMU KREATIVNÍ EVROPA.

Jádrem výzvy je meziodvětvová spolupráce mezi audiovizuálním a dalšími kulturními a tvůrčími odvětvími. Žádosti proto musí jasně prokázat rozsah meziodvětvového přístupu, podmínky jeho realizace a očekávané přínosy pro dotčená odvětví.

K účasti bude vyzváno široké spektrum organizací, včetně soukromých a veřejných subjektů, technologických společností a start-upů, audiovizuálních, kulturních a kreativních organizací. Podporována bude účast podnikatelských inkubátorů a akcelerátorů, které poskytnou prostor a čas pro formování kreativních nápadů.

Jaký je cíl výzvy?

Creative Innovation Lab bude motivovat aktéry z různých kulturních a tvůrčích odvětví, včetně audiovizuálního, aby navrhovali a testovali inovativní řešení klíčových problémů s potenciálním dlouhodobým pozitivním dopadem na více kulturních a kreativních odvětví.

Podpora bude zaměřena na:

  • (a) podporu nových forem tvorby na pomezí různých kulturních a kreativních odvětví, například prostřednictvím experimentálních přístupů a využívání inovativních technologií
  • (b) podporu inovativních meziodvětvových přístupů a nástrojů, které pokud možno zahrnují vícejazyčný a sociální rozměr s cílem usnadnit šíření, propagaci a monetizaci kultury a kreativity, včetně kulturního dědictví, a přístup k nim.

Jaké projekty mohou být podpořeny?

Projekty se musí zaměřit na jedno (nebo několik) z níže uvedených témat:

  • Virtuální světy jako nové prostředí pro propagaci evropského obsahu, obnovu publika a konkurenceschopnost evropských odvětví zabývajících se obsahem;
  • Inovativní obchodní nástroje pro produkci, financování, distribuci nebo
    propagaci umožněné nebo posílené novými technologiemi (AI, big data, blockchain, virtuální světy, NFT atd.), zejména:

    • Správa práv a monetizace (včetně inovativních nabídek balíčků předplatného pro přístup k rozmanitému evropskému kulturnímu obsahu z různých stávajících evropských platforem), které zároveň zajistí transparentnost a spravedlivou odměnu pro tvůrce a umělce;
    • Shromažďování a analýza dat se zvláštním důrazem na predikci pro tvorbu obsahu a rozvoj publika (včetně inovativních meziodvětvových nástrojů pro zlepšení kvality předplatitelských služeb a lepší zhodnocení evropského obsahu nabízeného evropskými online platformami);
  • „Zelenější“ postupy s cílem snížit dopad audiovizuálního a dalších kulturních odvětví na životní prostředí v souladu se Zelenou dohodou Komise a iniciativou New Bauhaus.

Jaké podmínky musí žadatel splnit?

  • O podporu může žádat jedna organizace nebo konsorcium alespoň 2 partnerů ze zemí účastnících se programu Kreativní Evropa.
  • Konsorcium musí zastupovat několik kulturních a kreativních odvětví. Nezbytnou součástí je audiovizuální odvětví.
  • Výzva je určena širokému spektru organizací, které zahrnuje soukromé a veřejné subjekty, technologické společnosti a start-upy, audiovizuální, kulturní a kreativní organizace. Podporována bude účast business inkubátorů a akcelerátorů, které poskytnou prostor a čas pro formování kreativních nápadů.
  • Délka projektu je maximálně 24 měsíců.

Jaká je výše finanční podpory?

Celkový rozpočet výzvy je 5 001 863 eur.

Maximální výše grantu není stanovena.

Grant činí maximálně 70 % celkových uznatelných nákladů. Grant bude založen na základě skutečných nákladů.

Jaká jsou kritéria hodnocení?

Žádosti se hodnotí na základě těchto čtyř kritérií:

  • Relevance (40 bodů):
    – Význam navrhovaného vývoje a/nebo šíření inovativních nástrojů a obchodních modelů pro dosažení cílů výzvy (včetně jejich přiměřenosti novým potřebám cílových odvětví a meziodvětvového rozměru) (20 bodů).
    – Evropský rozměr/potenciál projektu (včetně původu obsahu a/nebo povahy partnerství a/nebo přeshraničního a mezijazyčného rozměru a/nebo potenciálu pro evropskou expanzi) (15 bodů).
    – Přiměřenost strategií pro zajištění udržitelnějšího a ekologicky ohleduplnějšího průmyslu, genderové vyváženosti, inkluze, rozmanitosti a reprezentativnosti, a to buď v projektu/obsahu, nebo ve způsobu řízení činnosti (5 bodů).
  • Kvalita obsahu a činností (30 bodů):
    – Přiměřenost metodických a strategických rozhodnutí vzhledem k cílům projektu: včetně analýzy trhu, povahy a načasování prováděných činností, cílové skupiny, cílových segmentů, cílových území, synergie a spolupráce s různými odvětvími, prováděných strategií (proces rozvoje, marketingová/propagační strategie…), jakož i použitých nástrojů (15 bodů).
    – Provázanost obchodního modelu (včetně struktury spolufinancování), proveditelnost a nákladová efektivita projektu (15 bodů).
  • Management projektu (10 bodů):
    – Provázanost a vhodnost projektového týmu a/nebo seskupení, včetně rozdělení úkolů, rozhodovacího procesu a výměny znalostí (5 bodů).
    – Přidaná hodnota partnerství (5 bodů)
  • Šíření výsledků (20 bodů):
    – Metodika navržená pro sběr, analýzu a šíření údajů s cílem sdílet výsledky, zaručit transparentnost projektu a navrhnout výměnu znalostí (10 bodů).
    – Dopad projektu na cíle výzvy (10 bodů).

Jak žádost podat?

Žádosti se podávají online na portále Funding & Tender Opportunities, přímo v sekci „Submission service“ u dané výzvy. Je nutné je podat do 17:00 středoevropského času v den uzávěrky.

Před podáním žádosti je nutné registrovat vaši společnost a získat číslo PIC (Participant Identification Code).

Více informací o portále FTOP a systému eGrants se dozvíte v záznamu semináře Jak podat žádost v programu Kreativní Evropa 2021–2027.

Kde najdu více informací?