Kino za školou 2023: Mezinárodní konference o filmové a audiovizuální výchově
Kino za školou 2023: „Film místo šprtání.“
Jak má vypadat průvodce filmem pro školy?
Může a měla by se Česká republika inspirovat v jiných evropských zemích?
Jaké inspirativní přístupy v zahraničí můžeme nalézt?
Jak by mohla vypadat ideální učebnice?
Existuje šance vytvořit model, který bude přístupný a vlastní učitelům českých škol?
Představíme některé příklady vytvořených materiálů zahraničních hostů, kteří se podělí o své zkušenosti s jejich sestavováním. Součástí konference bude také prezentace průvodce Filmouka, kterou v současné době připravuje Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu a která je první svého druhu u nás.
8. ročník Mezinárodní konference o filmové a audiovizuální výchově Kino za školou se bude konat 4. června 2023 od 9 do 16 hodin v rámci Zlín Film Festivalu (Kongresové centrum Zlín).
Pořádá Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, Zlín Film Festival a Kancelář Kreativní Evropa – MEDIA.
Program konference
I letos bude v rámci konference Kino za školou předána cena Borise Jachnina za dlouhodobý přínos v oblasti filmové a audiovizuální výchovu, tu od roku 2019 uděluje Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu osobnostem nebo institucím, jež se pro rozvoj filmové výchovy v ČR zasloužily výraznými počiny. Cena nese jméno dramaturga, pedagoga, filmového historika a publicisty Borise Jachnina (1932-2011), který své životní úsilí zasvětil rozvoji filmové kultury mezi dětmi, mládeží, studenty a pedagogy.
Čím se zabývá Centralny Gabinet Edukacji Filmowej? Jaká je koncepce a místo filmového vzdělávání a výchovy v Polsku? Jak je či není filmová výchova zakotvena v základních učebních osnovách a jakou metodickou podporu dostávají polští pedagogové v podobě výukových materiálů? Kdo je vytváří? Jsou jednotné, nebo existuje možnost výběru? Nechme se inspirovat zajímavými příklady polských perliček určených jak učitelům, tak mladým filmovým divákům různého věku.
Bulharská cesta za vzdělávacími materiály FAV není snadná, přesto se ji podařilo nalézt a vybojovat. V Bulharsku není filmová výchova integrovaná do RVP, jednotné výukové materiály neexistují, technická vybavenost některých škol výrazně zaostává za českou, učitelé svazují předsudky. Ty úspěšně překonává Arte Urbana Collectif, jež je zapojen do několika projektů Kreativní Evropy, s cílem nabídnout evropské know how a podílet se na jeho tvorbě. Bulharsko představuje inspiraci nejen v hledání podoby ideálních výukových materiálů, ale i překonávání překážek spojených s integrací filmové výchovy na školách.
Kniha Malí fotografové je unikátní svým spojením zábavného příběhu, vzdělávací pomůcky a inspirativních návodů pro tvorbu. Díky tomu získala ocenění Nejkrásnější kniha roku 2021 v kategorii učebnice a didaktické knihy. Inspirací k napsání knihy byly workshopy analogové fotografie, které autorka vede spolu s kolegy Free Cinema. Kniha je určena dětem od 6 let a vyzývá k realizaci vlastní kreativní tvorby. Cílem je, aby děti v dnešní době sociálních sítí, internetu a umělé inteligence věděly, jak se pracuje s tradičním materiálem, v temné komoře nebo jak si doma vyrobit primitivní fotoaparát.
Jak by měly vypadat ideální pracovní listy, výukové materiály nebo rozsáhlejší učebnice
filmové výchovy? Co si vzít z již existujících materiálů a zkušeností práce s nimi? Fungují dle očekávání, jsou používané? Jak na ně reagují samotní pedagogové a děti? A existuje vůbec šance vytvořit model, který bude přístupný a vlastní všem učitelům českých škol? Kde a jak hledat inspiraci, sdílení a přístupy? Poradí nám přítomní pedagogové, kteří už s některými materiály ve třídách pracovali? Podělme se navzájem o zkušenosti, jak se sestavováním materiálů filmové výchovy, tak s jejich využitím.
Hosté panelové diskuze: Markéta Pášmová (Zlín Film Festival), Barbora Kyas (Juniorfest), Jadwiga Mostowska / Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, Polsko, Jiří Forejt (CinEd, Free Cinema), Martin Barták (Pražský filmový kufr)
a učitelky z praxe: Ivana Lipovská, Zuzana Havelková, Lucie Hlavicová.
Představení právě vznikající publikace jménem Filmouka – unikátního průvodce filmem určeného pro zvídavé čtenáře i výuku na druhém stupni ZŠ. První komplexní průvodce filmové a audiovizuální výchovy bude vhodný pro práci ve školách, ale lze jej také považovat za populárně-vědeckou encyklopedii pro děti.