Kino za školou 2024: Mezinárodní konference o filmové a audiovizuální výchově
Kino za školou 2024: „Kraťasy jsou in!“
Co krátké filmy nabízí? Proč je vhodné s nimi v oblasti filmové a audiovizuální výchovy pracovat? Jaké taktiky při práci s krátkými filmy jednotlivé organizace volí? Na tyto a řadu dalších otázek získáte odpovědi v průběhu již tradiční konference věnované filmové a audiovizuální výchově.
Devátý ročník mezinárodní konference Kino za školou se bude konat 2. června 2024 v rámci programu Zlín Film Festivalu, Aula U18. Zaměří se na otázku práce s krátkými filmy, a to nejen ve výuce. Své aktivity představí řada českých i zahraničních organizací.
ASFAV ZVE! Co si dát milé a lidské entrée konference? My jsme za!
Přijďte za námi v sobotu 1. 6. 2024 v 18:00 na welcome drink a festivalové tapas do Kavárny Továrny.
Svět za školou pořádá Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, Zlín Film Festival a Kancelář Kreativní Evropa – MEDIA.
Program konference
Zlín Film Festival | Markéta Pášmová
Kreativní Evropa | Vlaďka Chytilová
ASFAV | Lucie Hlavicová
Na letošní konferenci Kino za školou bude opět udělena cena Borise Jachnina
za dlouhodobý přínos v oblasti filmové a audiovizuální výchovy. Tuto cenu od roku 2019 uděluje Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu osobnostem či institucím, které se v České republice významně zasloužily o rozvoj filmové výchovy. Cena nese jméno dramaturga, pedagoga, filmového historika a publicisty Borise Jachnina (1932 – 2011), jehož životní dílo bylo zaměřeno na šíření a rozvoj filmové kultury mezi dětmi, mládeží, studenty a pedagogy.
9.50 –10.15 Do Chorvatska! | To Croatia!
Boris Bakal, Bacači Sjenk | Shadow Casters, HR
Jaké postavení má v současnosti filmová výchova v Chorvatsku poznamenaném stejně jako ČR socialistickou érou? Jak se používání krátkých filmů ve filmové výchově změnilo v průběhu času a existuje zde nějaká nabídka filmů pro školy? Jaký podíl v ní představují krátké filmy? Proč jsou oblíbené a je tento trend v Chorvatsku nový, nebo má dlouhou historii, ze které se dá čerpat? Jaké dostupné zdroje mohou učitelé a lektoři využít? Cestujme s kraťasy napříč zemí jaderského moře…
10.15 –10.40 Někdo to rád krátké | Some like it short
Pantelis Panteloglou | MFF pro děti a mládež Olympia, GR
„Někdo to rád krátké“: Mezinárodní filmový festival pro děti a mládež Olympia (OIFF)
využívá krátkometrážní formu různými způsoby, a to napříč různými oblastmi –
ve spektru svých aktivit. Promítá krátké filmy v soutěži, zařazuje je do vzdělávacích
programů pro školy, podněcuje děti k natáčení vlastních krátkých filmů. Pantelis
Panteloglou nám přehledně nastíní situaci s filmovou výchovou v Řecku a zaměří se
na dva příklady dobré praxe OIFF při tvorbě krátkých filmů: Mythos Project
a inkluzivní workshopy.
10.40 –11.05 Bulharské inspirace | Bulgarian inspirations
Evi Karageorgu | Arte Urbana Collectif, České centrum v Sofii, BG
Zkušenosti Evi Karageorgu s krátkými filmy v bulharském prostředí jsou výjimečné,
pracuje denně a intenzivně hned s několika vzdělávacími projekty jako je Cinemini,
ShortCut, CinEd, Cinefonia, My Place in Cinema nebo Meetings young European cinema. Jaké inspirace a náměty pro práci s krátkými filmy bychom si mohli vzít z prostředí bulharské společnosti, kde stále panuje nedůvěra ve film jako vzdělávací nástroj? Stejně jako u nás, není v Bulharsku filmová výchova integrovaná do RVP. Konkrétní příklady budou k mání – zaměříme se na program My Place in Cinema a Meetings young European cinema.
Pitching organizací (cca 10 min):
Aeroškola | Theodora Pfeffermannová
Pražský filmový kufr | Markéta Vondrášková
Zlín Film Festival | Markéta Pášmová
Centrum dokumentárního filmu Jihlava | Tereza Hliva
FAMU | Alexandra Hroncová
TV Minor | Zdeněk Pecháček
Jeden svět na školách | Martin Ministr
Hosté:
Aeroškola | Eliška Vondrušková
Animánie | Martina Voráčková
CinEd | Jiří Forejt
Jeden svět na školách | Veronika Sodomová
Pražský filmový kufr | Markéta Vondrášková
Co vše krátké filmy nabízejí, proč je vhodné s nimi v oblasti filmové a audiovizuální
výchovy pracovat, jaké taktiky při práci s krátkými filmy jednotlivé organizace volí
a jak přistupují k práci s nimi ti zkušenější? Kde čerpat propracovanější, hlubší přístupy
a metody, zkušenosti? Jde pracovat s krátkými filmy jen v rámci vzdělávacích organizací, nebo se více a více otevírají i festivalům v propojení s kiny a s VOD platformami? Jak jde vše lépe provázat?
Jaký je vztah mezi kinaři*kami a krátkými filmy? Zástupci Asociace provozovatelů kin
ve svém příspěvku přednesou, jak česká kina v současné chvíli s krátkými filmy a jejich
pásmy pracují. Na základě diskusí s členskou základnou 211 provozovatelů kin načrtnou, co vnímají jako největší limity i příležitosti krátkého filmu