Hudební platforma SHAPE „nakopává“ umělce a šíří evropské hodnoty
Platforma pro evropskou inovativní hudbu a audiovizuální umění SHAPE je projektem na podporu, propagaci, mobilitu a vzdělávání hudebníků a audiovizuálních tvůrců. Panevropskou iniciativu koordinuje z pražského prostoru MeetFactory Michal Brenner, který stál už u jejího vzniku v prosinci 2014.
SHAPE znamená Sound, Heterogenous Art and Performance in Europe. Pod touto zkratkou funguje šestnáct partnerských institucí z dvanácti evropských zemí. „Každý rok s partnery kurátorsky vybereme 48 umělců, kteří se podle nás nacházejí v bodu kariéry, kdy jim naše podpora může pomoct představit se v zahraničí a mezinárodně se zviditelnit,“ popisuje Brenner. Umělci pocházejí z celé Evropy a akce, se kterými SHAPE spolupracuje, evropské území dokonce překračují.
SHAPE se zaměřuje na experimentální elektronickou hudbu. Na této scéně se Brenner pohybuje dlouhodobě. V rámci práce pro dnes již neexistující festival Sperm se seznámil se spřízněnými akcemi v Evropě, jako jsou například Unsound v Krakově nebo CTM v Berlíně. „Ukázalo se, že s lidmi z nich řešíme podobné problémy a chceme dělat podobné projekty,“ vzpomíná Brenner. „Na začátku roku 2014 jsme se rozhodli zažádat společně o grant programu Kreativní Evropa Kultura. Nebyl to umělý projekt, všichni jsme se znali už předtím. Shodli jsme se, že když už podporujeme mladé evropské umělce, tak proč to nedělat na panevropské úrovni.“ To, že SHAPE vznikl „odspodu“ spoluprací lidí, kteří spolu už byli v kontaktu, podle Brennera nesmírně usnadňuje vzájemnou komunikaci.
Podpora Kreativní Evropy tvoří 80 % rozpočtu SHAPE a rozděluje se mezi spolupracující instituce rovnostářsky. „Partneři dostávají stejný podíl peněz bez ohledu na to, jestli jde o velkou státní organizaci, nebo spolek s jedním zaměstnancem,“ říká Brenner. „Máme kritéria, jako třeba kolik umělců musí exportovat nebo kolika uspořádat koncert či výstavu, ale jinak mají dost volnou ruku, jak s podporou naloží. Ty organizace samy nejlépe vědí, co v jejich zemi a pro jejich publikum funguje.“
V SHAPE není prostor na prosazování národních preferencí. „Chceme, aby ten projekt byl skutečně evropský,“ popisuje Brenner. „Spolupracuje nás jen dvanáct zemí, ale snažíme se geograficky pokrýt celou EU. Nemáme kvóty, nominujeme zajímavé umělce ze všech osmadvaceti zemí Unie. Každý rok se samozřejmě snažím zahrnout i českého umělce a pokukuji i na Slovensko, kde nemáme partnera, ale jde o mobilitu umělců z celé Evropy.“
Cílem SHAPE je umělce „nakopnout“ v kariéře. „Když je nominujeme, berou řádově
stovky eur za koncert, ale díky naší podpoře si zahrají na velkých festivalech v Evropě, vyjedou i mimo ni a jejich tržní hodnota se několikanásobně zvýší,“ popisuje Brenner. „Zprofesionalizují se. My je vedle hudebního vzdělání učíme i jak pracovat se svým jménem jako se značkou, kde vydávat desky a jak svou hudbou vydělat peníze.“
SHAPE však překračuje „pouhou“ podporu hudebníků: s jejich mobilitou zároveň šíří evropské hodnoty. Průlomová byla cesta umělců podpořených SHAPE do Kanady, kde se mimo jiné účastnili debaty o tamní podpoře kultury ve srovnání s kulturní politikou EU. V roce 2018 SHAPE vyvezl do Ugandy na festival Nyege Nyege třináct evropských umělců, kteří v zemi ovládané autoritářským prezidentem dělali osvětu ohledně LBGT problematiky, genderové vyváženosti a podobných témat. Začali také spolupracovat s místními hudebníky a založili s nimi společné projekty. Letos je na řadě Rusko – v červnu se uskuteční showcase na festivale Gamma v Petrohradě.
„V začátcích Kreativní Evropy stačilo, aby si pár umělců vyměnilo několik představení a považovalo se to za úspěch. To už neplatí,“ říká Brenner. „Je snaha o to, aby se lidé z kulturní scény víc potkávali, ‚networkovali‘ a vytvářeli nové projekty přesahující pouhou výměnu umělců nebo představení. Podle mě to je správný směr. Připomíná mi jiný krásný program EU – Erasmus. Když se tu někdo vykoření a pošle na půl roku třeba do Španělska, získá nadhled nad tím, co se děje v Česku, ve Španělsku i v Evropě jako takové. Kreativní Evropa dělá přesně tohle v kultuře,“ uzavírá spoluzakladatel a koordinátor SHAPE.